Пятиступенчатая модель позитивной психотерапии Пезешкиана
АЛГОРИТМ ПРОЦЕСУ КОНСУЛЬТУВАННЯ
Горизонтальне консультування (рух по процесу): скарга → бажання →рішення→намір→дія→ результат.
• Всі клієнти ресурсні;
• Керування процесом консультування (Щоб клієнту стало краще для клієнта);
• Активне слухання (слухаю, чую, розумію, питаю в реальності клієнта);
• Емпатія;
• Конгруентність (відповідність внутрішнього стану до власних зовнішніх дій);
• Давати вибір напрямку клієнту;
• Після прийняття рішення не повертатись в скаргу і бажання;
• Баланс між паузами і запитаннями;
• Контакт з клієнтом: дорослий – дорослий;
• Важливість директивності – зупиняти клієнта при неодноразовому повторенні;
• Вертикальне консультування (рух по стану): директивні питання; віддзеркалення питання; питання про надію; позитивна реінтерпретація; дистанціювання клієнта від проблеми; визначення здібностей клієнта; висловлення захоплення клієнтом та поваги до нього; переведення «-» у «+».
• Пам’ятати про принцип балансу, принцип надії, принцип самодопомоги.
Кроки | 1. Крок Спостереження/ Дистанціювання | 2. Крок Інвентаризація | 3. Крок Ситуативне підбадьорювання | 4. Крок Вербалізація | 5. Крок Розширення системи цілей | |
Лицом к лицу лица не увидать. Большое видится на расстоянии... (Сергей Есенин) | Лучше всего человек воспринимает ту информацию, которую видит глазами.(Восточная мудрость) | Человек оглядывается назад и видит, что произошедшее с ним несчастье неожиданно обернулось счастьем (Ойген Рот). | Если тебе нужна рука помощи, вспомни о том, что у тебя уже есть две руки. | Юмор — это соль жизни, а долго хранится только то, что хорошо просолено. | ||
Актуальні здібності | Любити | Знати | Любити | Знати | Любити | |
Питання | Що відбувалося з вами за останні 5 років? (здоров’я, сім’я, кар’єра, тощо ) | Як Ви на це реагували? Де Ви навчились саме так реагувати? Як на це реагує ваша сім’я? | Які проблеми Ви до цього часу вирішували? Як Ви це робили і що Вам це дало? | Які проблеми залишились ще не вирішеними? | Щоб Ви робили в наступні 5 років, якщо б у Вас не було б таких проблем? | |
Принципи | Надія | Баланс Надія | Самодопомога Баланс Надія | Самодопомога Баланс Надія | Самодопомога Баланс Надія | |
Процес | Позитивний | Змістовий | 5 кроковий процес самодопомоги | 5 кроковий процес самодопомоги | 5 кроковий процес самодопомоги | |
Підходи | Позитивний підхід | Змістово-диференційний підхід | 5 крокова модель самодопомоги | 5 крокова модель самодопомоги | 5 крокова модель самодопомоги | |
Переключення стану клієнта | Минуле | Минуле | Теперішнє | Теперішнє | Майбутнє | |
Рух по процесу | Скарга | Бажання | Бажання | Рішення | Намір, дія, результат | |
Що відбувається | ü Встановлення контакту ü Відокремлення клієнта від проблеми ü Емоційне розвантаження клієнта ü Дати клієнту «бути» ü Сфокусовування запиту | § Перевірка надії § Перевірка ресурсності клієнта § Визначення ступеня вираженості конфлікту (переробка конфлікту) § Робота над бажанням клієнта (екологія бажання, біографія бажання) § Аналіз клієнтом того, що з ним відбувається § Визначення того, що можна залишити, а що потрібно змінювати § Діагностика сфери, в якій існує ситуація, і сфери реагування на ситуацію | ♥ Стосунки «Тут і тепер». Як тобі зі мною? Чи мені довіряєш? ♥ Висловлення поваги клієнту щодо: ☺ минулих спроб самостійно вирішувати проблему; ☺ відкриттів, які клієнт здійснює зараз; ☺ руху по процесу; ☺ внутрішніх ресурсів, здібностей, які він виявляє. | v Аналіз мікро- або макро- подій (про взаємини із…) v Оптимізація способу реагування в межах заданої сфери. v Підсилення компетентності клієнта v Підсилення самодопомоги | ♪ Визначення плану дій ♪ Підкріплення «ОК» клієнта, виявлення індивідуальних ресурсів клієнта. Що ти можеш почати з цим робити? ♪ Зосереджуємо клієнта на майбутньому | |
Що не робити | ± Не заганяти клієнта в «-» ± Не забігати у бажання ± Не заворожуватись клієнтом ± Не заворожуватись симптомом ± Не включатись у невротичний альянс ± Не поспішати | Не займатися сюжетом «Кіном» | ♀ Не висловлюватись негативно про третіх осіб чи учасників конфлікту ♀ Не оцінювати негативно дії третіх осіб чи учасників конфлікту | ♂ Не засуджувати висловлювання клієнта ♂ Не нав’язувати клієнту власну позицію чи точку зору | Не переходити до вирішення конфлікту стихійно | |
Техніки ПП | © Позитивна реінтерпретація (Використання слів клієнта у новому значенні чи контексті) © Вербальна метафора © Крос культурний підхід (диво питання, питання від 3 особи) | © ДАО © Балансна модель (Через яку сферу, якою здібністю ти реагуєш?) © ПерефразуванняПереназивання © Систематизоване первинне інтерв’ю © Структурована пятикрокова стратегія психотерапії | © Крос культурний підхід © «Звернення до 3 особи» © Метафори © Притчі © Позитивна реінтерпретація | © ДАО © Балансна модель © Моделювання альтернативної поведінки | © Метафора © Крос культурний підхід © Притча © Девіз | |
Техніки з інших методів | Малюнок Пісок Ессе Листи Притча Символ драма Рефлексія із симптомом | Аналітичний підхід Фройда, Юнга, Адлера Інтерпретація малюнку клієнтом Егоідентичність | «Встати і пройтися» Техніка про довжину власного життя | Рольове програвання конфлікту | Психоаналітичні техніки (сублімація) Гумор | |
Завдання консультанта | Здібність емпатійного слухання і додавання альтернативних точок зору | Здібність задавати чіткі питання, визначати зміст, історію, динаміку і можливості. (Заповнення білих плям в описі ситуації) Визначення відмінності між змістом конфлікту та ресурсом клієнта. | Закріплення у клієнта впевненості в тому, що він здібний справитись із своєю ситуацією Здібність бачити і розвивати ресурси клієнта | Здібність обговорювати конфлікт і розподіляти відповідальність за досягнення змін Навчити клієнта реагувати тою сферою, якої стосується ситуація, ресурсним способом у цій сфері (зробити реагування конструктивним) Навчити реагувати іншими сферами і ресурсними способами (розширення репертуару реагування) | Здібність бачити в центрі майбутнє клієнта після вирішення конфлікту | |
Комментарии
Отправить комментарий
Ваш комментарий: